Nederlands English Deutsch   
Internationaal Opel-Treffen
home   /   nieuws

Opel doet stukjes nieuwe designtaal uit de doeken

Opel maakt deel uit van de PSA Groep en om ervoor te zorgen dat het merk een eigen identiteit behoudt, is Opel op zoek naar zichzelf. Er wordt hard gewerkt aan een nieuw studiemodel dat de essentie van het merk moet weergeven, een studiemodel waarvan nu de eerste informatie vrijkomt.
  Om te voorkomen dat Opel wordt verteerd door de PSA Groep en dus ook designtechnisch samensmelt met Peugeot en Citro├źn, heeft Opel zijn designteam de opdracht gegeven om een studiemodel te ontwikkelen dat de essentie van het merk weergeeft. De uiteindelijke designtaal die nog voor het eind van dit jaar op die concept-car debuteert, wordt uiteindelijk voor alle nieuwe auto's van het merk gebruikt. Vandaag laat Opel alvast een reeks designelementen zien.

Opel omschrijft zichzelf met de steekwoorden 'Duits, toegankelijk en spannend'. Daarbij moet de toekomstige designtaal 'Nieuwe Duitsheid'-uitstralen, design dat volgens Opel zowel degelijkheid als menselijkheid ademt. Volgens Opel vervolgt het met zijn nieuwe, nog naamloze studiemodel de designweg die het met de GT Concept van 2016 is ingeslagen. Een belangrijk designelement is wat Opel het Opel Kompas heeft genoemd. Op onder andere de huidige Insignia zien we daar aan de voorzijde in afgezwakte vorm iets van. Zie Opels gevleugelde dagrijverlichting in de koplampen als een horizontale lijn, in het midden verticaal doorkliefd door een lijn die over de motorkap omlaag loopt. Waar de lijnen elkaar kruisen, is het Opel-beeldmerk geplaatst.

Een ander nieuw designelement is de zogenaamde 'vizor', een soort zonnebrilachtig paneel op de neus waarin zaken als de verlichting en sensoren zijn opgenomen. Deze vizor keert in meer of mindere mate terug op alle toekomstige Opels. Het dashboard is vormgegeven rond het 'Pure Panel', in feite de vertaling van het Opel Kompas en de vizor naar het interieur.


┬ęBron: Autoweek

Terug naar overzicht

Delen: